Help! De ‘pijn’ op de werkvloer

 Help! De ‘pijn’ op de werkvloer

 

De bovenstaande titel van dit blog roept waarschijnlijk vragen op.

Ik help u uit de droom, dat is namelijk de bedoeling.

 

Ik schrijf dit blog voor werkgevers die merken en ondervinden dat er verbeterpunten zijn aangaande verschillende aspecten die heersen op de werkvloer en waar de aandacht (nog) meer op gevestigd mag worden.

 

Om zogezegd: ‘de boel eens wakker te schudden.’

U vraagt zich wellicht of meerdere malen af, hoe houd ik mijzelf en mijn medewerkers optimaal betrokken bij wat er speelt binnen het bedrijf en op de werkvloer.

Hoe motiveer en inspireer ik de medewerkers zodat er voor beide partijen (werkgever en medewerker(s) een win-win situatie kan ontstaan.

Allereerst is betrokkenheid en vertrouwen het uitgangspunt om een goede arbeidsrelatie in stand te houden.

Met betrokkenheid bedoel ik, de medewerker(s) mee laten denken en verantwoordelijkheid geven. Mijn inzien is het ook van belang dat medewerkers weten wat uw belangen zijn en waar uw prioriteiten liggen. Evenzo geldt dit ook voor de werkgever ten opzichte van de medewerker(s).

Wanneer er eenduidigheid is over deze zaken, zult u met elkaar een andere ‘kijk’ krijgen wat betreft uw gezamenlijke belangen en prioriteiten en die van uw medewerker(s). Wanneer medewerkers betrokken worden in het geheel bij het reilen en zeilen, ten aanzien van het bedrijf, voelen zij zich serieus genomen en gewaardeerd.

Medewerkers kunnen daarentegen (soms) het gevoel hebben dat hun werkgever zich niet op een positieve manier uit in gedrag, waardoor er minder affiniteit ontstaat voor de werkgever. Wellicht een punt van aandacht?

Het komt voor dat er er ongetwijfeld medewerkers zijn die het geen biet kan schelen of geen zin in hebben in ‘gedoe’ en een instelling hebben of een houding uitstralen van bijvoorbeeld;

 

‘als ik mijn loon maar krijg dan vind ik het best.’

‘het gaat goed waarom iets veranderen?’

 

U ziet en leest, ik durf  de vinger op de ‘zere’ plek te leggen.

Helaas is dit de realiteit en vast ook herkenbaar. Een ‘pijn’ waar u als werkgever tegen aanloopt. Een gegeven voorbeeld waar u niet blij van wordt.

 

Om een nog minder positief voorbeeld te geven (dan houd ik er mee op hoor);

Stel, u hebt een medewerker(s) in dienst die van het klagen; ‘het altijd maar (door)zeuren’ heeft gemaakt.

Niet te geloven, die medewerkers zijn er echt en dit gedrag kan invloed hebben op een de arbeidsrelatie en op de rest van het team.

Ongetwijfeld hebt u ook positief ingestelde medewerkers. Het is dan zaak dat zij hierin niet meegetrokken worden.

 

Het is geen overbodige luxe, bij een kwestie of situatie als deze en dat helaas (te vaak) voorkomt en zeker vraagt of schreeuwt om ‘aangepakt’ te worden.

Zo zijn er meerdere, verschillende zaken of aspecten die u zelf kunt bedenken of als voorbeeld gegeven kunnen worden.

Komen er al vragen boven?

 

Nog even een korte briefing betreft het onderstaand aspect.

Niet onbelangrijk te noemen zijn allerlei gevoelens en meningen die onderling niet besproken worden maar wel heersen tijdens het werk. Dit is wel degelijk van invloed wanneer we spreken over het profileren van een professionele houding en gedrag ten opzichte van elkaar. De situatie kan zich voordoen dat de sfeer hierdoor beïnvloedt wordt of dat de onderlinge irritatie de overhand krijgt en niet te vergeten, dat het wederzijds respect ver te zoeken is.

Andere aspecten die het overwegen waard zijn om bespreekbaar te maken zijn:

 

  • De onzekerheid betreft het profileren van een professionele houding en gedrag van medewerkers
  • Hoe staat het met de motivatie van medewerkers. Is de ‘drive’ nog aanwezig?
  • Het op de juiste wijze inzetten en benutten van de competenties
  • Het belang inzien betreft het verkrijgen van informatie als we spreken over de onderlinge prioriteiten/belangen van de werkgever en medewerkers
  • Teamspirit, is het team nog wel een team qua samenwerking en taakverdeling?

Nu ik de vinger op de ‘zere’ plek heb gelegd en de ‘pijn’ enigszins bespreekbaar heb gemaakt zullen er waarschijnlijk meer kwesties zijn waarbij u zich, meer dan u lief is, de haren uit het hoofd trekt.

 

Bent u werkgever en neemt u weloverwogen beslissingen, u wilt graag de ‘pijn’ aanpakken betreft de dagelijkse kwesties die heersen op de werkvloer?

U houdt niet van het zogeheten ‘pamperen’ ten opzichte van uw medewerkers maar creëert en waardeert betrokkenheid en vertrouwen?

 

Dan durf ik de uitdaging aan.

Ik neem u graag mee in mijn aanpak. Mijn aanpak is het voeren van doortastende, uitdagende gesprekken en zal de ‘pijn’ op de werkvloer verminderen of, wanneer mogelijk, weggenomen worden.

 

Wat dit precies inhoudt?

Meld u aan en ik ga graag vrijblijvend met u in gesprek.

 

Mijn naam is Annemarie Leuverink.

Ik help werkgevers en begeleid hun medewerkers om het werken zo aangenaam mogelijk te maken.

Mijn leidraad is D O E N (Daadkracht, Ondernemen, Empathie, Natuurlijk overwicht)

 

Laat uw e-mailadres achter op info@annemarieleuverinkadvies.nl

Of bel mij gerust voor meer informatie M: 06 19 85 16 84

www.annemarieleuverinkadvies.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *