Blog incl. podcast: FACTOREN, INVLOEDEN, GEDRAG EN HET PRETTIG WERKEN

 

Welke factoren kunnen van invloed zijn ten opzichte van de professionele houding en gedrag tijdens het werk.

Alvorens de blog te gaan lezen, raad ik je aan de onderstaande podcast te beluisteren (tip; gebruik ‘oortjes’).

 

Er is in het verleden al veel geschreven over houding en gedrag. Een naar mijn mening interessant onderwerp omdat mensen uniek zijn en dit op hun eigen, unieke manier uiten.

Ik schrijf dit blog niet vanuit wetenschappelijk oogpunt. Er is over dit onderwerp meer informatie te vinden op internet.

Ik deel dit blok graag uit eigen opgedane ervaring met betrekking tot de beroepspraktijk.

In de beroepspraktijk zie je hoe werkgevers en hun medewerkers zich wel of niet positief uiten in gedrag wanneer we spreken over het profileren van een professionele houding ten opzichte van elkaar.

In de beroepspraktijk zie je hoe werkgevers en hun medewerkers zich wel of niet positief uiten in gedrag wanneer we spreken over het profileren van een professionele houding ten opzichte van elkaar.

Dit blog is bedoelt voor werkgevers en hun medewerkers die samen willen werken en het prettig werken op een zo aangename manier mogelijk willen maken.

Niet onbelangrijk is het belang willen inzien wanneer het gaat om wederzijdse betrokkenheid. Het aspect; bewustwording ten opzichte van hun eigen houding en gedrag speelt daarbij een belangrijke rol.

 

 

Er zijn verschillende factoren die (onbewust) meespelen in de manier waarop jij je eigen houding en gedrag laat zien tijdens het werk.

Meestal doen we gewoon ‘ons ding’ het zogenaamde werken op de automatische piloot.

Van invloed kunnen zijn; het (intensief) gebruik maken van Social media, de balans tussen werk en privé of om persoonlijke redenen. Ik beperk mij tot deze invloeden.

Social Media 

 

 

De bereikbaarheid is tegenwoordig erg dichtbij. Herkenbaar is, dat over het algemeen genomen en tussen de bedrijven door, iemand gauw geneigd is om op zijn mobiel te gaan kijken. Een mens is van nature nieuwsgierig.

Je denkt het misschien niet maar leuke en minder leuke berichten kunnen een positieve en minder positieve invloed hebben betreft jouw gedachten. Deze invloeden spelen (soms) onbewust een rol in de manier waarop jij jouw eigen houding en gedrag uitdraagt.

Hoe reageer jij op een goed of minder goed bericht? Ben jij jezelf op dat moment bewust van je eigen uitstraling? Kun je het loslaten wanneer je naar het werk gaat maar ook tijdens het werk?

Welke houding, verbaal en non-verbaal, je daarbij aanneemt, bijvoorbeeld bij het uiten van je gezichtsuitdrukking en complete uitstraling, heeft invloed op de manier hoe iemand jou afleest en interpreteert.

Je hebt of vertoont een uitstraling van bijvoorbeeld; het niet geconcentreerd of ongeïnteresseerd zijn of je bent er met je gedachten niet helemaal bij. Verbaal reageer je

(te) impulsief of je wordt onredelijk. Non-verbaal staat je gezicht op onweer.

Over het algemeen genomen zien andere mensen alleen de buitenkant van een persoon. Daarbij zijn zij geneigd zich een mening te vormen of hebben een eerste indruk betreft jouw houding en gedrag. Dat kan positief en minder positief zijn.

 

Balans werk en privé  

 

Dit zijn twee aspecten die met elkaar te maken hebben en in een juiste balans horen te zijn.

Privé en tijdens het werk kunnen er omstandigheden of situaties zijn die zich (opeens) voordoen en wel degelijk van invloed zijn, bewust en onbewust.

Is de kans daarmee groter zodat dit een gevolg heeft waarop de (werk)dag verder verloopt?

Een bewustwordingsvraag waar je niet altijd direct bij stilstaat en die om zelfreflectie vraagt, Toch?

 

‘Een ‘opgeruimde’ houding en gedrag tijdens het werk straalt professionaliteit uit’

Persoonlijke reden

Wanneer je dagelijks met klanten en collega’s werkt is het belangrijk dat jij jezelf ervan bewust bent op welke manier jij jezelf laat zien. Het is goed mogelijk dat je de juiste competenties niet benut of niet gemotiveerd bent om welke reden dan ook zoals het niet lekker in je vel zitten en je wilt je ‘drive’ vinden maar je weet niet hoe?

Dit kunnen persoonlijke ontwikkel mogelijkheden zijn waar de aandacht op gefocust mag worden.

Zijn er zaken die van invloed kunnen zijn op hoe jij je voelt en gedraagt tijdens het werk?

Voorbeelden die de moeite waard zijn om te bespreken met je leidinggevende of eventueel met een collega, kunnen zijn;

  • hoe te werken aan je eigen motivatie
  • het niet geconcentreerd kunnen werken te kunnen verbeteren
  • bepaalde zaken ‘lopen’ niet zoals je graag zou willen
  • Ontwikkelmogelijkheden

Het gaat erom dat er vanuit een ander gezichtspunt wordt gekeken waarom jij bijvoorbeeld

vandaag niet ‘goed in je vel zit’ of om andere redenen.

Je werkgever, leidinggevende en collega’s hebben meer begrip voor bepaalde situaties en omstandigheden dan je denkt.

Werkgevers kunnen op hun beurt ook de intentie nemen een gesprek aan te gaan met hun medewerkers. Medewerkers vinden het prettig wanneer de aandacht niet alleen gefocust is op alleen productie maar dat er daarnaast en in het geheel niet onbelangrijk, ook naar de menselijke kant wordt gekeken.

Wanneer bepaalde zaken zijn uitgesproken, geeft dat ruimte voor ‘lucht’ en geeft jou weer

nieuwe energie waardoor jij jezelf beter kunt herpakken. Je houding en gedrag zullen zich aanpassen aan de situatie.

Voordeel is dat dit de sfeer ten goede komt.

De kans is groot dat je er waardering en complimenten voor terugkrijgt van je werkgever, collega’s en klanten.

Geef elkaar ook wederzijds complimenten.

De ervaring leert dat niet alleen medewerkers het prettig vinden om complimenten te krijgen, ook je leidinggevende en je werkgever zullen dit als prettig ervaren.

Maak hier een gewoonte van maar overdrijf het geven van complimenten niet.

In de meeste gevallen werkt dit goed op de stimulans en je eigen ‘drive’ om in de positieve modus door te gaan.

Het is in ieders belang dat het prettig werken zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt.

 

De positieve houding en gedragsmodus

 

  • Klanten staan centraal en zijn het bestaansrecht van een onderneming, zij willen graag advies van een vriendelijke en een deskundige professional en zich welkom voelen in een omgeving met een prettige sfeer.
  • Je werkgever en collega’s zien en werken graag samen met een collega die gemotiveerd en met enthousiasme op de werkvloer staat.
  • Medewerkers zien graag een enthousiaste en gemotiveerde werkgever/leidinggevende.
  • Enthousiasme werkt aanstekelijk.
  • Ga de uitdaging aan om bewustwording te creëren betreft je eigen houding en gedrag, zodat dit uiteindelijk vruchten afwerpt.

Dit zijn een aantal tips die ik graag weg geef.

Er zijn onwaarschijnlijk meer aspecten die om specifieke aandacht vragen en effectief een bijdrage leveren ten opzichte van het prettig werken. Het liefst met een positief resultaat dit om een optimale samenwerking te realiseren.

 

Positieve reminders

‘Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen’

‘Een goede houding met een uitstraling van positief gedrag mag’

 

Doe er je voordeel mee!

 

Met positieve, gemotiveerde en enthousiaste groet,

Annemarie

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *